H₂O a IQ Przeczytane, usłyszane Rośniemy zdrowo

Na basenie maluszki szybciej się rozwijają

Czy wiecie, że dzieci, które bardzo wcześnie zaczynają naukę pływania, wyprzedzają swoich rówieśników w rozwoju umiejętności przydatnych później w przedszkolu i szkole? Potwierdziły to kilkuletnie badania.

Witajcie po świętach! Mamy nadzieję, że powoli tęsknicie już za basenem, bo my za Wami na pewno 🙂 A jeśli jeszcze macie chwilę dla siebie, to pomyślcie też o swoich maluszkach i pochylcie się nad tym tekstem. Dziś kilka słów przypomnienia o tym jak pływanie służy rozwojowi sprawności i intelektu dzieci i jak korzystnie wpływa na rozwój poznawczy maluszków.

Wspominaliśmy Wam już kiedyś o prof. Robyn Jorgensen, znanej badaczce procesów nauczania i edukacji, której zainteresowanie skupiają się wokół nauki pływania małych dzieci. Jest wykładowcą Uniwersytetu w Canberrze. Przewodniczyła ona zespołowi badaczy australijskiego Griffith Institute for Educational Research zajmujących się wpływem i korzyściom wynikającym z nauki pływania w wieku wczesnodziecięcym. Kilkuletnie badania objęły ponad 7 tys. dzieci i wykazały, że najmłodsi, który uczęszczali regularnie na naukę pływania przyswajali wiele umiejętności o wiele szybciej niż ich rówieśnicy, którzy nie pływali. Za swoje osiągnięcia na tym polu prof. Robyn Jorgensen została wyróżniona w Australian Swim Schools Association Hall of Fame (!).

No dobrze, po tym krótkim wstępie czas na konkrety:

  • naukowcy pod przewodnictwem prof. Jorgensen przez trzy lata systematycznie przepytywali rodziców siedmiu tysięcy dzieci z Australii, Nowej Zelandii i Stanów w wieku do 5 lat.
  • badania pokazały wyraźnie, że dzieci, które od najmłodszych lat uczestniczą w nauce pływania, opanowują wiele umiejętności wcześniej, niż ich niepływający rówieśnicy. Wiele z tych umiejętności pomaga później małym dzieciom, kiedy idą do przedszkola albo szkoły.
  • z ankiet wśród rodziców oraz testów i obserwacji przeprowadzonych na dzieciach wynika, że dzieci uczęszczające na zajęcia pływania są lepiej rozwinięte pod względem językowym, intelektualnym i socjalnym.
    dzieci uczęszczające na basen generalnie szybciej osiągają określone etapy rozwojowe a wiele umiejętności, którymi się wykazują mają pozytywne aspekty również poza basenem i środowiskiem wodnym. Na przykład ankiety wykazały, że mali pływacy potrafią liczyć do 10 dużo szybciej niż przeciętne dziecko nie uczęszczające na zajęcia pływania!
  • pływające dzieci wypadały także lepiej w zadaniach wymagających koordynacji ruchowo-wzrokowej, np. cięciu papieru, kolorowaniu obrazków, przerysowywaniu linii i kształtów.
    Badania zespołu prof. Jorgensen jasno wykazały więc, że zajęcia na basenie kształtują umiejętności, które są bardzo przydatne w kolejnych etapach nauczania oraz przy przejściu z nauczania przedszkolnego do szkolnego.

Co ważne, różnice pomiędzy małymi pływakami a grupą dzieci niepływających są wyraźne niezależnie od sytuacji społeczno-ekonomicznej czy płci badanych.

Badania prof. Jorgensen to jak dotąd największy projekt przeprowadzony w celu zbadania jak lekcje pływania w wieku od niemowlęcego do dziecięcego wpływają na rozwój dzieci oraz jaki wpływ ma jakość oferowanych usług w szkołach pływania na osiąganie określonych korzyści, jakie niesie za sobą uczestnictwo w takich zajęciach.

Nas te badania przekonały. A Was? Jeśli widzicie jak basen wpływa na rozwój Waszego maluszka – piszcie, dzielcie się tym z innymi. Niech każdy rodzic wie, że basen to dla jego dziecka same korzyści!

Pozdrawiamy poświątecznie 🙂

Norbert i Szymon

norbert@uczymymiloscidowody.pl

szymon@uczymymiloscidowody.pl

Może ci się spodobać również

Brak komentarzy

Zostaw odpowiedź